Palestine Blogs - The Gazette

Get2know-Ledge: I like the smell of ...

I like the smell of ...

MasyaAllah begitu cepat masa berlalu. Sudah hampir 3 bulan sudah saya bekerja di "perkampungan chemical" di Terengganu ini. Sukar untuk saya gambarkan perbezaan hidup sebagai pelajar dan hidup sebagai seorang perkerja makan gaji. Jurang yang besar memisahkan 2 kehidupan ini menyebabkan ada di kalangan rakan2 saya mengaku kalah gara-gara tidak dapat "cope" dgn perubahan ini.

"Fear of newness does trigger your stress. But stress is good, use it to optimize your performance rather than worrying about it" - chewah, words of wisdom nie ciptaan sendiri LOL

Saya pada mulanya agak ter-culture shock sikit bekerja dengan company melayu ni. Sehingga sekarang saya masih lagi menyesuaikan diri dgn suasana kerja lasak saya ni. Untuk pengetahuan semua, I'm working in a petchem plant where life can be 'shorten' just by hearing the should-wear-double-hearing-protection noise from the compressors and the sharp tangy-like smell of innocent looking ammonia. I'm a mechanical maintenance guy, more on rotating equipments though (i.e rotary engineer). The day I stepped my right foot into the ammonia plant, was the day they decided to shut down the plant. Teng-teng-teng (Action-like backround music starting to roar, pretty much like the medical checkup story) Meaning I got a hell lotsa works to do. But this is the best time to learn. Haha you'll never know how tough it was unless you work in a plant. Correction, not was but is. It is TOUGH! Yeah you rite there, thank you for asking, I mostly do work 7 days a week!

Tetapi saya masuk di Ammonia sebagai engineer, bukan sebagai pelajar praktikal. Maka my learning curve is spiking high way harder than the practical students because, I'm paid to do work and at the same to learn as well. It's not an easy job. I remember going to work a couple of weeks ago at 8 in the morning and I got back home 4.30 am the next day. Then I woke up at 8, went to work at 9 am the same day & got back at 2 am the next day. This is my life. Which is takde life LOL. I'm not working for the money (though it's partially true LOL), it's responsibility and you gots to finish what you have started.

"Bukan senang nak cari duit"

Now I know the meaning behind it. The more you get the more you will spend it and the more you want it. But don't get me wrong, I do spent my money on things that I like. If I don't then, there's no meaning risking my life everyday in the plant, I could die instantly here. Tapi berpada-padalah dalam spending tue lol.

"If not, then who's going to"

Kadang-kadang saya berfikir, kenapa saya memilih kerja ini sedangkan kerja di pejabat jauh lebih selesa, lebih macho (yer ker?), lebih selamat etc. ?? (Plus tinggal kat area sini memang bosan) and I can't find the answer for it. But one thing for sure, I like what I'm doing and believe me not everybody want's to do what I'm doing (I actually did ask the interviewer to put me in a plant though, and here I am LOL). It's risky, it's dirty, it's nasty (hyperbola lak ayat aku nie), and very challenging. I do this job because it's fun and if I don't do it, who is going to?

Guys, frens, & everybody, stay sharp & good luck in life!

*yeah I'll upload some pics later. Cool ones. Sangat busy at the moment (I can't believe myself writing this blogpost at cybercafe, sedey sungguh... rumah pun xde streamyx lagi, jauh kene gi Dungun cari TM point!!! bila masa nk pergi tue?? LOL)

Knowledge is power

13 comments:

Anonymous said...

huhuhuhu kesian nye~ ni mesti da terer ckp tganu ni. pelik gile keje hampir 24 hours wow! kene enjoy jd student la while i still can sob..sob~ tinggal 1 sem lg.. nnt dtg la umah aku ek nk men tenet ngeh2 xjauh dr tempat ko. ok~ good luck danny!

Anonymous said...

hahaha hikari hikari ... enjoy la puas2

Anonymous said...

deni,

kitorg rindu amat2 kat ko. argh. walaupun ko dh xde dari bln 6 agi, kitorg ni selalu je dok sebut besnye kalau deni ade lagi.

lagi bes kalau dapat mengulang citer p. ramlee menepis tahi burung itu. hahaha.

anyway deni, dah xlama lagi, kitorg plak nak menyusul ke alam kerja. aku dah xsabar2 nih. harap2nya bila kitorg balik nnt bleh la kita seme jumpa, jalan2 tour 1 malaysia ke amacam??

Fahmi said...

Good luck dude. Kalau visit LA sound ah.

Anonymous said...

boleh2, buat jalan2 t'ganu best gaks.... gi redang ker.. aku hampir stiap petang balik kejer layan pantai nie.... pekene kropok sket mmg menenangkan

*~AnieSoniC~* said...

haha! i thought i'm the only one working 7 days a week.. You hv your downside of your work and so do i.. pape pun.. hang in there bro!! hahaha!

Anonymous said...

Alhamdulillah, it seems that you really(?) enjoy your three months there! May the patience and strength will stay in you for the next 5/10/15/20 years ameen! (pilih sendiri lah danny yer) hihi..

It's good to dirty ur hands kan for the first few years, then you will be well-prepared to be the 'actual engineer'.

All the best Danny! :D

--Salam from Miri

mommastereo said...

yep, that's true... so ena how's Miri??? Fun eh? haha alos carikan awek miri kat aku satu ena!!! lol

Anonymous said...

Fulalaaa.. danny.. cool gile ko... aku baru interview petronas kat DC aritu.. nampak gayanya.. aku akan join ko tak lama lagi (kalau dpt laa) hahaha..

mommastereo said...

keje mmg cool baba... kalau dapat rotary mmg best... tiap2 ari tgk bender pusing2 ... kepala aku pun dah pening nie...

tp ikut la.. kalau ko suka kejer office pk la 2 3 kali b4 amik kejer nie... ni total hands on job nyer... tekanan benak minda sket la study bender2 nie.. but it's cool.. join our league baba!

mommastereo said...

or you can go join Carigali.... macho sket ar orng cakap.. elaun carigali pon 2 kali ganda aku damnit!!! plus ko dpt kejer kt KLCC!!! I DESPISE CARIGALI!!! but kalau nk "pure feeling of mech engineer", for me plant or offshore is the best place ofcoz doesn't matter wat company pun ... LOL so how's design project?

Anonymous said...

haha Miri tak derlah 'fun' kot utk orang cam aku hihi ;) kene pandai2 bawak diri kan, kene pandai pilih yang baik dan yang buruk :D

oklah so far in terms of keje. byk bende kene belajar. lagi2 aku bhg disicpline eng kan - kene prepare basis for design etc. fenin gak lah nak digest sumer info.

insya Allah pertengahan tahun nih aku gi offshore kot for 3 months, roster basis. utk exposure katanya lah. hehe..slalu balik KL danny?

mommastereo said...

ader cuti normally balik ar, weekend2 biasernyer aku gi umah abng aku kt kuantan, huhu... tp kalau ader training or mmg rasa nk balik kl balik jer